Jouw Knooppunt voor jouw gezondheid.
Medio 2023 ontmoette ik Knooppunt. Vanuit hen kwam de vraag om een nieuwe website te ontwerpen, met hun merkidentiteit in gedachten. Ook moest er ruimte komen voor een transitie in de werkwijze van Knooppunt: van losse behandelingen naar een holistische aanpak met aandacht voor leefstijl en bewegen.
Hun huidige website was onduidelijk en inconsistent in het ontwerp. Wat ooit begon als een goed ontworpen website, was geleidelijk, pagina voor pagina, afgeweken van het oorspronkelijke ontwerp tot wat het nu was.
Ik wist dat ik niet alleen een website moest ontwerpen, maar ook het systeem waarmee de website zou kunnen groeien en onderhouden zou worden.
Ontwerp
Ik begon de ontwerpfase met het inventariseren van de huidige pagina's en het maken van een sitemap (lees: de structuur van de website). Op basis hiervan deelde ik de pagina's in verschillende groepen in, waarop hun ontwerp gebaseerd zou worden. Deze groepen waren:
- Hoofdpagina: Bijvoorbeeld de homepagina of de ‘over ons’ pagina.
- Collectiepagina: Pagina's zoals 'behandelingen' en 'klachten' waar andere pagina's onder vallen.
- Ouderpagina: Bijvoorbeeld een pagina voor behandelingen waar meerdere behandelingen onder vallen, zoals fysiotherapie, waaronder weer verschillende specifieke behandelingen vallen.
- Standaardpagina: Bijvoorbeeld voor specifieke behandelingen of klachten.
Waar we eerst met onze handen in het haar zaten en niet wisten waar te beginnen, hadden we nu nog maar vier pagina's die ontworpen moesten worden. Een veel eenvoudigere opgave.
Ik ontwierp voor elke groep een apart sjabloon waarin de pagina’s met content konden worden gepresenteerd. Ik zou in detail kunnen ingaan op elk van deze ontwerpen, maar om eerlijk te zijn, denk ik niet dat iemand het geduld heeft om dat door te lezen. Dit ontwerpproces duurde namelijk meerdere maanden. In plaats daarvan vertel ik kort over twee interessantere uitdagingen/toevoegingen.
Wil je alsnog het gehele ontwerp zien? Bezoek de website via de knop onder dit bericht.
1. Navigatie
Voor een website van deze omvang was het navigeren een grote uitdaging. In een eerste ontwerp maakte ik een grote header waarin alle pagina’s met één klik toegankelijk waren. Later verving ik dit door een systeem waarbij je moest doorklikken, omdat uit data bleek dat weinig gebruikers naar de diepere pagina’s navigeerden en de bounce rate hoog was. Daarom besloot ik de navigatie te vereenvoudigen door steeds maar één optie tegelijk aan te bieden.
Pagina’s onder pagina’s komen vaak voor op de website van Knooppunt. Als je op een fysiotherapie-pagina bent, wil je waarschijnlijk ook de subpagina’s onder fysiotherapie zien. Hiervoor ontwierp ik een navigatiebalk die verschijnt wanneer de huidige pagina subpagina’s of zusterpagina’s heeft, zodat je snel tussen gerelateerde pagina’s kunt navigeren.
2. Persoonlijkheid
Een indrukwekkende functie van de oude website van Knooppunt was dat op elke pagina de foto's van teamleden te zien waren. Het zien van de gezichten van therapeuten die je kunnen helpen, gaf een geweldige persoonlijke touch.
Ik besloot dit systeem niet alleen te behouden, maar ook uit te breiden. Ik bouwde een systeem waarin de specialisaties van elk teamlid aangegeven konden worden. Vervolgens werd dat teamlid alleen getoond op pagina's waarin hij of zij gespecialiseerd is.
In plaats van een lijst van alle teamleden op elke pagina, had je nu een verkorte lijst die veranderde op basis van de huidige pagina en de specialisaties van de teamleden. Het resultaat was een kortere lijst, maar je zag nu wel echt wie jou verder kon helpen.
Transitie
Een aantal maanden na de oplevering van de vernieuwde website maakten we de definitieve transitie naar de nieuwe werkwijze van Knooppunt, waarbij de nadruk werd gelegd op een holistische aanpak met leefstijl en bewegen. Dit was een werkwijze die Knooppunt al langer hanteerde en die ook op de website al terug te vinden was. Maar nu werd ook de naam en de domeinnaam aangepast om deze verandering te reflecteren: van Knooppunt Centrum voor Gezondheid en knooppunt-centrum.nl naar Knooppunt Leefstijl & Bewegen en jouwknooppunt.nl.
Er werd een duidelijk plan opgesteld, de logo’s werden veranderd, de domeinnamen werden gereserveerd, en op 1 januari 2024 werd de transitie definitief gemaakt. Ik verhuisde de website naar de nieuwe domeinnaam en verwisselde de logo’s en alle referenties naar de oude naam van Knooppunt.
Conclusie
Het nieuwe ontwerp maakt de website niet alleen overzichtelijker, duidelijker en mooier, maar heeft het ook veel gemakkelijker gemaakt voor het team van Knooppunt om de website bij te houden en uit te breiden.
Na de oplevering van de nieuwe website ben ik blijven samenwerken met Knooppunt. We hebben onder andere aanpassingen aan de header doorgevoerd en een vlekkeloze transitie naar een nieuwe domeinnaam gerealiseerd.